Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv efektu "metropolitan voting" na volební chování v českých parlamentních volbách 2021
Vratný, Radek ; Lepič, Martin (vedoucí práce) ; Mikešová, Renáta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá jedním z faktorů podmiňující volební chování lidí v posledních českých volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2021. Vysvětluje rozdíly mezi kompozitními a kontextuálními přístupy výzkumu a následně se soustředí na možné nalezení a prokázání efektu metropolitan voting, tedy efektu metropolitního hlasování, které lze považovat za podkategorii efektu nákazy. Vzhledem k doposud nedostatečnému věnování pozornosti tomuto fenoménu v odborné literatuře se práce shrnuje a částečně inovuje konceptualizaci tohoto jevu. Samotný efekt nákazy, který lze také nalézt pod pojmem efekt sousedství, pojednává o situaci, kdy lidé revidují své postoje pod přímým či nepřímým vlivem převládajících postojů a názorů lidí pohybujících se či žijících ve vyhraněné oblasti. Dle této revize následně volí, tudíž jejich individuální charakteristiky, kterými se zabývá kompozitní přístup, na ně mají menší vliv než by se očekávalo. Tato práce se efekt metropolitního hlasování snaží prokázat na příkladu dvou metropolitních oblastí - pražské a ostravské za pomoci statistických metod vícenásobné lineární regrese a prostorové autokorelace. Vícenásobná regrese pracuje s mnoha daty na úrovni obcí a městských částí představující demografické, socioekonomické aj. složení daného...
Mediální obraz kandidátů na premiéra před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2021
Jiskrová, Simona ; Němcová Tejkalová, Alice (vedoucí práce) ; Turková, Kateřina (oponent)
Tato výzkumná práce se zabývá mediálním obrazem Andreje Babiše, Petra Fialy a Ivana Bartoše v denících Mladá fronta Dnes, Hospodářské noviny a deník Právo, v období před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2021. Práce si klade za cíl zjistit, zda a jak se mediální obraz těchto tří politiků, jakožto nejpravděpodobnějších kandidátů na premiéra České republiky, v těchto denících lišil. V teoretické části jsou představena klíčová teoretická východiska, týkající se vztahu médií a reality, nastolování agendy a také principů mediální logiky, požadavků na mediální produkty a vlivů vlastníka médií na mediální obraz. Metodologická část charakterizuje použité výzkumné metody, mezi které patří kvantitativní obsahová analýza a vizuální rámcování. Výstupem práce je analytická část s prezentací získaných výsledků a závěrečná kapitola, která je věnována diskuzi výsledků s odbornou literaturou, jejich interpretaci a limitům výzkumu. K získání potřebných dat byla pro práci využita databáze Newton.
Mediální obraz kandidátů na premiéra před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2021
Jiskrová, Simona ; Němcová Tejkalová, Alice (vedoucí práce) ; Turková, Kateřina (oponent)
Tato výzkumná práce se zabývá mediálním obrazem Andreje Babiše, Petra Fialy a Ivana Bartoše v denících Mladá fronta Dnes, Hospodářské noviny a deník Právo, v období před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2021. Práce si klade za cíl zjistit, zda a jak se mediální obraz těchto tří politiků, jakožto nejpravděpodobnějších kandidátů na premiéra České republiky, v těchto denících lišil. V teoretické části jsou představena klíčová teoretická východiska, týkající se vztahu médií a reality, nastolování agendy a také principů mediální logiky, požadavků na mediální produkty a vlivů vlastníka médií na mediální obraz. Metodologická část charakterizuje použité výzkumné metody, mezi které patří kvantitativní obsahová analýza a vizuální rámcování. Výstupem práce je analytická část s prezentací získaných výsledků a závěrečná kapitola, která je věnována diskuzi výsledků s odbornou literaturou, jejich interpretaci a limitům výzkumu. K získání potřebných dat byla pro práci využita databáze Newton.
Vliv vynaložených finančních prostředků na výsledky voleb
Novák, Ondřej
Tato bakalářská práce se zabývá kvantifikací vlivu vynaložených finančních prostředků na výsledky voleb v České republice a politickým marketingem. Cílem je zhodnotit vztah mezi financemi a získanými hlasy ve volbách. V první části jsou vysvětleny pojmy politického marketingu. Následně jsou statisticky zpracována data z prezidentských, senátních a parlamentních voleb do Evropského parlamentu a poslanecké sněmovny ČR. Tyto data jsou okomentovány a následně také převedeny do obecné roviny voleb v České republice. Je také vytvořeno doporučení pro sestavení úspěšné volební kampaně.
"Unser Weg hat erst begonnen!" Politický vzestup Sebastiana Kurze a profilace Rakouské lidové strany pod jeho vedením
HOTOVÝ, Jakub
Diplomová práce se zabývá politickým vzestupem Sebastiana Kurze a jeho vlivem na Rakouskou lidovou stranu, v jejímž čele stanul v květnu roku 2017. Cílem práce je zejména zanalyzovat faktory, které vedly ke Kurzovu strmému kariérnímu růstu a následným volebním úspěchům lidovců. Úvodní kapitola se bude věnovat politickému vývoji současného předsedy ÖVP, přiblíženy zde budou jeho počiny ve funkci státního tajemníka pro integraci a spolkového ministra zahraničí. Následná změna na předsednickém postu ÖVP způsobila bezprecedentní změnu voličských preferencí, z níž lidovci profitovali vítězstvími ve volbách do Národní rady v letech 2017 a 2019. Zmíněné parlamentní volby budou podrobeny analýze s ohledem na volební kampaň ÖVP a úlohu jejího volebního lídra. V závěrečné části se zaměřím na oba následné vládní kabinety pod Kurzovým vedením a na otázku, do jaké míry se strana identifikuje se svým předsedou či jak se koaliční spolupráce lidovců se dvěma ideologicky odlišnými subjekty podepsala na profilaci ÖVP.
Efekt souseda a jeho vliv na volební chování v českých parlamentních volbách
Pileček, Radek
Rozhodování voličů o tom, který politický subjekt podpoří ve volbách, je komplexně podmíněný proces. Ke klíčovým faktorům ovlivňujícím naše volební chování se řadí i vliv lokální působnosti konkrétních kandidátů. Mnohé české, ale i zahraniční studie ukazují, že kandidáti získávají výrazně vyšší volební preference v místě svého bydliště a jeho blízkém okolí, což se v rámci analyzovaných voleb do Poslanecké sněmovny ve značné míře projevuje nejen územní koncentrací preferenčních hlasů, nýbrž také na volebním zisku příslušných politických stran či hnutí, které tito kandidáti reprezentují. Tato diplomová práce zkoumá mimo jiné rozdíly v síle popisovaného efektu (odborně nazýván efektem souseda) mezi kandidáty odlišných politických uskupení a v různých regionech Česka. Kvantitativně pojatý výzkum prokázal větší lokální sílu i prostorový rozsah efektu souseda u předních kandidátů z nemetropolitních oblastí, kteří již mají zkušenosti z komunální nebo krajské politiky, například z postů starostů měst a obcí. Ve volbách do Poslanecké sněmovny konaných roku 2017 podmiňoval efekt souseda nejvíce prostorové vzorce volební podpory KDU-ČSL a STAN, na druhou stranu téměř vůbec nebyl pozorovatelný u osobností na kandidátních listinách SPD. Klíčová slova efekt souseda - volební chování - parlamentní volby - Česko -...
Populismus a přesvědčovací propaganda v českém stranickém systému
Kharisova, Kamilla ; Shavit, Anna (vedoucí práce) ; Rosenfeldová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje problematice populistických výroků, které se objevují v reklamních kampaních politických stran během předvolebního období. Práce je pojata jako průzkum diskurzu populismu v rámci parlamentních voleb v České republice, které probíhaly v roce 2017. Práce si klade za cíl analyzovat a popsat použití populistických prvků u devíti politických subjektů, které prošly 5% klauzulí. Práce se odrážela od teorie populismu jako marketingové strategie od Windera a Tenschera (2012). Vzhledem tomu, že je populismus rozšířeným fenoménem, snahou bylo prokázat, že se tento fenomén prolíná skrz každou zkoumanou politickou stranu. Nehledě na to, zda je strana populistická či nikoliv. Diplomová práce vychází z obsahové analýzy venkovních a televizních reklam politických stran. Závěrem této práce je, že populismus je velmi populární a dobře fungující koncept, jehož prvky může uplatnit prakticky kterýkoliv politický aktér. Klíčová slova: Populismus, parlamentní volby, politická komunikace, Česká republika Název práce: Populismus jako politická komunikace
Proměna sociodemografických charakteristik voličů hnutí ANO a teritoriálního aspektu podpory v letech 2013-2017
Sviták, Matyáš ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Coufalová, Linda (oponent)
SVITÁK, Matyáš. Proměna sociodemografických charakteristik voličů hnutí ANO a teritoriálního aspektu podpory v letech 2013-2017. Praha, 2022. 54 s. Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií, Katedra sociologie. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá proměnou sociodemografických, životně-hodnotových proměnných a teritoriálních aspektů volební podpory u hnutí ANO v období mezi lety 2013 a 2017. Je členěna do tří částí - teoretické, metodologické a analytické. V teoretické části jsou představeny nejdůležitější rysy populismu, které jsou následně identifikovány ve volební strategii hnutí ANO. Strategie hnutí je nadále detailněji rozebírána; pozornost je věnována také minulým výzkumům zabývajícím se charakteristikami voličů hnutí ANO. Metodologická a analytická část se zaměřuje na sekundární analýzu dat z mezinárodního výzkumného projektu ESS (konkrétně z let 2014 a 2018). Ke zjištění změn v charakteristikách voličů hnutí ANO mezi těmito dvěma lety byla prostřednictvím programu SPSS provedena řada analýz (chí-kvadrát testy, t-testy, binární logistická regrese) které odhalily odpovědi na výzkumné otázky - a sice v čem se voliči nejvíce liší, v čem si jsou nejvíce podobní, jaké proměnné zvyšují šanci na volbu...
Spatial Analysis of Czech Parliamentary Election: Comparison of Spatial Econometrics and Machine Learning
Černý, Jakub ; Šťastná, Lenka (vedoucí práce) ; Gregor, Martin (oponent)
Práce analyzuje výsledky voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR z roku 2021 a snaží se vysvětlit voličskou podporu významných politických subjektů za použití agregovaných dat z obcí ČR. Protože data vykazují prostorovou autokorelaci, je nutné k analýze použít vhodný prostorový model. Práce poskytuje empirické i ekonomické důkazy ve prospěch Spatial Durbin Error modelu, který umožňuje rozlišovat přímé a nepřímé efekty jednotlivých proměnných a bere v potaz i prostorovou závislost reziduí. Tato metoda ukazuje, že proměnné popisující socio-ekonomickou úroveň obyvatelstva, jako např. podíl podnikatelů nebo lidí s vysokoškolským vzděláním, hrají důležitou roli při vysvětlování volebních výsledků a převážně vykazují přímé efekty. Naopak, proměnné obecně popisující obce, jako např. veřejné výdaje nebo úroveň infrastruktury, ovlivňují volební výsledky spíše nepřímo. Následně je analýza replikována pomocí dvou algoritmů strojového učení na principu rozhodovacích stromů a všechny modely jsou porovnány na základě jejich schopnosti předpovídat volební výsledek z neznámých dat. Navzdory skutečnosti, že metody strojového učení neodhadují koeficienty k jednotlivým proměnným, ale pouze jejich relativní důležitost, představuje tento přístup perspektivní doplněk k oboru prostorových analýz.
Vyjednávání o exekutivní koalici po parlamentních volbách v roce 2017 v České republice
Kornetová, Kateřina ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Brunclík, Miloš (oponent)
Tato práce se zabývá politickou situací v České republice od parlamentních voleb v říjnu 2017 až po úspěšné hlasování o důvěře vládě v červenci 2018. Konkrétně se zaměřuje na vztahy mezi stranami, důvody pro odmítnutí spolupráce s vítězem voleb, a naopak motivy pro vstup do exekutivní koalice. Důraz je kladen na parlamentní aktéry, kteří vznik vlády zásadně ovlivnili. Dále práce objasňuje společenské prostředí a důležité události během vytyčeného období, které s koaličním vyjednáváním souvisely. Text se rovněž zaměřuje na roli prezidenta republiky při vzniku vlády. Jelikož se jedná o prvního přímo zvoleného prezidenta, snaží se práce odpovědět na otázku, zda jsou viditelné rozdíly mezi dvěma předchozími prezidenty ČR nepřímo volenými a současným prezidentem Milošem Zemanem. Práce také zkoumá šíři prezidentových pravomocí vzhledem k vládě, a hledá možné překročení pravomocí. Hlavním cílem práce je ověřit, zda prezident rozšiřuje svou moc i nad rámec ústavy. K tomu využívá komparaci reálií s Ústavou ČR, s ústavními zvyky a činy předchozích prezidentů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.